Beste lezer,

Het is al eventjes geleden dat ik nog een review geschreven heb. Vandaag is het dus weer zover.

Op Facebook had ik de oproep van Jessica Scheper gezien.Zij is een yogaleerkracht en zij zocht mensen die haar boek ‘Het genot van goeie shit’ wilden reviewen.

Het onderwerp van het boek is me als op het lijf geschreven, met mijn vele gezondheidsproblemen. Depressie, angst en darmklachten maken daar onderdeel van uit.

De eerste zin van het voorwoord zuigt me al meteen in het boek. Ik vind haar verhaal hartverscheurend. Ik voel tijdens het lezen zoveel emoties dat de tranen over mijn wangen rollen.

Het boek heeft leuke tussentitels zoals bijvoorbeeld ‘Recept voor kip paniekie’.Die zijn goed bedacht.

Ergens in het boek omschrijft Jessica hoe ze een paniekaanval ervaart. En dat was zo herkennend. Ik heb zelf een burn out gehad met veel paniekaanvallen.En ik voelde me net zo rot als Jessica tijdens een paniekaanval. En ik ben zo blij dat deze paniekaanvallen nu weg zijn.

Doorheen haar tekst verwerkt ze super leuke vergelijkingen.Een voorbeeld uit het boek: een glimlach zo wit als een pas geshaped surfboard. Dat is toch gewoon glimlachen tijdens het lezen, vind je niet?

In het boek wordt ook meditatie uitgelegd.Ik ben daar zelf een tijdje geleden ook mee begonnen en ik voel hetzelfde als Jessica. Ik voel de energie als een warme tinteling door mijn handen stromen. Ietsje verderop kom ik plots in het midden van de tekst de eerste ademhalingsoefening tegen. De oefening zorgt ervoor dat ik onmiddellijk mijn eigen ademhaling ga observeren. Ik had net een meditatie gedaan en mijn ademhaling was rustig.Oef eens geen ademhaling van een stresskip.

In het boek is een goede overgang tussen haar persoonlijk verhaal en de informatieve delen. Het boek staat vol leuke oefeningen die ik zeker uit ga proberen.Het is een zeer leerrijk boek dat me doet nadenken over mijn eigen leven.

Ik neem me voor om vaker fuck it te zeggen (bijvoorbeeld als mijn haren niet goed zitten).Ik ben benieuwd of mij dat gaat lukken, want met mijn haren ben ik echt wel een pietje precies. We zullen zien. Ik ben nogal een perfectionist op veel vlakken van mijn leven. In het boek staat dat burnouts en paniekaanvallen veel voorkomen bij perfectionisten. Nu wordt mij het een en ander duidelijk als pietje precies die een burnout had.

Ook de innerlijke criticus is heel herkenbaar.Ik ben tenslotte een schrijfster en wij schrijvers hebben allemaal die innerlijke criticus die met ons mee schrijft en staat te brullen: ‘Wil je die onzin echt gaan uitgeven en aan de wereld laten zien?

De yogaoefeningen in het boek zijn duidelijk uitgelegd.Ik doe zelf elke week aan yoga en ik kon de oefeningen op basis van haar uitleg perfect uitvoeren.

De mindful forest walk wil ik eens proberen. Maar wel in de zomer, want nu in de winter is het koud en vochtig aan de voeten en dat vind ik niet prettig.

Om 5 uur ’s ochtends wakker worden zonder koffie???Dat staat in het boek. Sorry maar dat kan ik wel vergeten.Alleen bij erg veel pijn kan ik vroeg wakker worden. Ik ben eerder een avondmens.

Ik heb dit boek verslonden tijdens een avondje bankhangen.

De recepten in het boek wil ik zeker uitproberen. Ik raad het jullie aan om dit boek te lezen als je op zoek bent naar een boek over burn out die een persoonlijk verhaal met tips en informatie combineert. Via onderstaande link kan je het boek bestellen. Veel leesplezier.

https://www.boekenbestellen.nl/boek/het-genot-van-goeie-shit/9789464064070

http://www.jessicascheper.com

Plaats een reactie